Πριν από 3 ημέρες

Γιατί ο Δίας δεν έχει δακτυλίους όπως ο Κρόνος; Οι επιστήμονες έχουν την απάντηση

Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί ο Κρόνος έχει αυτούς τους γιγάντιους, πανέμορφους δακτυλίους, ενώ ο ακόμη μεγαλύτερος Δίας όχι; Είναι και οι δύο γειτονικοί γίγαντες αερίων οπότε τι συμβαίνει;

Δεν θα ήσασταν ο πρώτος, και οι επιστήμονες πιστεύουν τώρα ότι γνωρίζουν την απάντηση.

Η έλλειψη δακτυλίων, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που θα δημοσιευτεί σύντομα στο περιοδικό Planetary Science, οφείλεται στα ενοχλητικά και πολυάριθμα φεγγάρια του Δία.

«Διαπιστώσαμε ότι τα φεγγάρια του Γαλιλαίου του Δία, ένα από τα οποία είναι το μεγαλύτερο φεγγάρι στο ηλιακό μας σύστημα, θα κατέστρεφαν πολύ γρήγορα οποιουσδήποτε μεγάλους δακτυλίους που θα μπορούσαν να σχηματιστούν», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Stephen Kane, ο οποίος είναι αστροφυσικός στο UC Riverside.

«Ως αποτέλεσμα, είναι απίθανο ο Δίας να είχε μεγάλους δακτυλίους σε κάποια στιγμή στο παρελθόν».

Οι ερευνητές έτρεξαν μια προσομοίωση που υπολόγισε την τροχιά του Δία, καθώς και εκείνη των τεσσάρων φεγγαριών του. Διαπίστωσαν ότι η βαρυτική έλξη των φεγγαριών ήταν αρκετά ισχυρή ώστε τα θραύσματα πάγου που συνήθως αποτελούν τους πλανητικούς δακτυλίους να βγαίνουν από την τροχιά του Δία ή ακόμη και να απορροφώνται από τα ίδια τα φεγγάρια.

«Οι μαζικοί πλανήτες σχηματίζουν μαζικά φεγγάρια, γεγονός που τους εμποδίζει να έχουν σημαντικούς δακτυλίους», εξήγησε ο Kane.

Για να θέσουμε το μέγεθος αυτών των φεγγαριών σε προοπτική, ο Γανυμήδης, ο μεγαλύτερος από τους τέσσερις, είναι μεγαλύτερος από τον πλανήτη Ερμή.

Αν και ο Δίας έχει δακτυλίους, αυτοί είναι μάλλον ασήμαντοι σε σύγκριση με τους δακτυλίους του Κρόνου και δεν είναι ιδιαίτερα αισθητοί χωρίς ειδικό εξοπλισμό παρατήρησης, σύμφωνα με τους ερευνητές.

«Δεν ξέραμε ότι υπήρχαν αυτοί οι εφήμεροι δακτύλιοι μέχρι που πέρασε το διαστημόπλοιο Voyager, επειδή δεν μπορούσαμε να τους δούμε», δήλωσε ο Kane.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι χρήσιμοι. Οι επιστήμονες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους πλανητικούς δακτυλίους - ακόμη και αυτούς που είναι τόσο αμυδροί όσο του Δία - για να βοηθήσουν στην αποκάλυψη της ιστορίας ενός πλανήτη, όπως για παράδειγμα τις συγκρούσεις που μπορεί να είχε με κομήτες και άλλα φεγγάρια στο παρελθόν. Οι ερευνητές σκοπεύουν να εφαρμόσουν το μοντέλο προσομοίωσής τους στον Ουρανό στη συνέχεια, ελπίζοντας να προσδιορίσουν τη διάρκεια ζωής των δακτυλίων του και να κατανοήσουν γιατί περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο με τη μοναδική κλίση 98 μοιρών.