05 Ιουλίου 2019

Paleo Diet | Η νέα μόδα στην δίαιτα που κάνει θραύση

Είναι η καινούργια τάση στις δίαιτες που μας συστήνει να τρώμε απλώς ότι έτρωγε και ο άνθρωπος της παλαιολιθικής εποχής. Δηλαδή όχι επεξεργασμένα τρόφιμα
Είναι η καινούργια τάση στις δίαιτες που μας συστήνει να τρώμε απλώς ότι έτρωγε και ο άνθρωπος της παλαιολιθικής εποχής. Δηλαδή όχι επεξεργασμένα τρόφιμα

Ο λόγος που το απαγορεύει διά ροπάλου η συγκεκριμένη δίαιτα είναι ότι ο πρωτόγονος άνθρωπος δεν είχε διαθέσιμο πρωινό με κουλούρι (και milko). Και ό,τι δεν είχε αυτός διαθέσιμο δεν μπορούμε να έχουμε ούτε όσοι αποφασίσουμε να ανακαλύψουμε τα οφέλη της Paleo Diet.

Είναι η δίαιτα που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς ανά τον κόσμο, έχοντας εξελιχθεί σε νέα μόδα στις διατροφικές συνήθειες. Ορισμένοι εξ’ αυτών εγγυώνται την προβολή της παγκοσμίως, αφού τυγχάνει να είναι μεγάλα ονόματα της Showbiz (και όχι μόνο): Μέγκαν Φοξ, Κιμ Καρντάσιαν, Μάθιου ΜακΚόναχι, Ούμα Θέρμαν, Κόμπε Μπράιαντ, Μάιλι Σάιρους, ακόμα και ο Μπιλ Κλίντον (αυτό δεν ξέρουμε αν την τιμά…) είναι οι πιο διάσημοι fan της Παλαιολιθικής Δίαιτας.

Τα πράγματα είναι απλά. Άλλωστε το μότο είναι «απλοποίησε τον τρόπο που τρέφεσαι». Μπορείς να τρως -θεωρητικά- μόνο ό,τι έτρωγαν οι άνθρωποι των Σπηλαίων.
Η δίαιτα αποκλείει όλα τα τρόφιμα που μπήκαν στο διαιτολόγιο των ανθρώπων μετά τη Γεωργική Επανάσταση (έτσι ονομάζεται η μετάβαση του ανθρώπου από την ιδιότητα του κυνηγού-τροφοσυλλέκτη σε αυτήν του γεωργού-κτηνοτρόφου, που συντελέστηκε πριν 10.000 χρόνια) και επιτρέπει όλα όσα έτρωγαν οι παλαιολιθικοί άνθρωποι – ή τουλάχιστον όσα οι δημιουργοί της δίαιτας θεωρούν ότι έτρωγαν.

Βασικά, δημιουργός θεωρείται ένας. Ο γαστρεντερολόγος Walter L. Voegtlin, που τη λάνσαρε το 1974, εμπνέοντας έκτοτε κι άλλους επιστήμονες να γράψουν για αυτήν.

Τα οφέλη της, λέγεται (δεν φανταζόμαστε να πιστέψατε ότι την έχουμε κάνει…) ότι είναι πολλαπλά. Υπόσχεται ταχύτατη απώλεια περιττών κιλών και ενίσχυση μυϊκού ιστού. Κυρίως όμως τη δημιουργία ασπίδας απέναντι σε καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτη και αυτοάνοσα νοσήματα.
Μειώνει σημαντικά την αρτηριακή πίεση και βελτιώνει τα επίπεδα των λιπιδίων στο αίμα – γενικώς έχει συνυφαστεί με ένα πολύ πιο υγιεινό τρόπο ζωής, υπερβαίνοντας την ανάγκη για έλεγχο του βάρους.

Και κάτι τέτοιο είναι λογικό, από τη στιγμή που απαγορεύει όλες τις τροφές που έχουν υποστεί επεξεργασία (το σύνολο των συσκευασμένων δηλαδή), άρα ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ζάχαρης και συντηρητικών που λαμβάνουμε καθημερινά. Κοινώς, ζάχαρη γιοκ. Στα απαγορευμένα εντάσσονται επίσης όλοι οι υδατάνθρακες (εκτός από τα φρούτα και τα λαχανικά), τα αμυλούχα λαχανικά (όπως ο αρακάς, το καλαμπόκι, οι πατάτες), τα ΜΑΚΑΡΟΝΙΑ (!), τα γαλακτοκομικά (βούτυρο, γάλα, τυρί κ.λπ.), τα όσπρια, το ρύζι, όλα τα δημητριακά και τα ραφιναρισμένα φυτικά έλαια. Φυσικά και το αλκοόλ, τα γλυκά και τα αναψυκτικά.

Και τι θα τρώμε είπατε; Ό,τι και οι πρωτόγονοι, με τη διαφορά ότι εμείς δεν χρειάζεται να επιδοθούμε σε σαφάρι ανεύρευσης τους, με τον επιπλέον κίνδυνο να έρθει κανά αγρίμι και να μας τα πάρει από τη σπηλιά. Στον κατάλογο των επιτρεπόμενων λοιπόν βρίσκουμε όλα τα αγνά προϊόντα που προσφέρει (ανά εποχή) η φύση και ήταν τα μόνα που προορίζονταν για κατανάλωση από τον άνθρωπο.
Έχουμε και λέμε: φρούτα (με μέτρο τα αποξηραμένα και τα πολύ γλυκά, αυτά δηλαδή που έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως π.χ. τα σταφύλια), λαχανικά, αυγά, κρέας, ψάρια, θαλασσινά, ανάλατες ελιές και ανάλατους ξηρούς καρπούς (ιδίως αμύγδαλα που είναι σημαντική πηγή ασβεστίου).

Ιδανικά όλα τα παραπάνω προϊόντα να είναι βιολογικά ή και ελευθέρας βοσκής, αν πρόκειται για ζωικά προϊόντα και τα κρέατα να είναι κατά το δυνατόν άπαχα, ώστε να πλησιάζουν όσο περισσότερο γίνεται τα πρότυπα της «αγνής» διατροφής του ανθρώπου της Παλαιολιθικής Εποχής. Επίσης, επιτρέπονται σε περιορισμένες ποσότητες και κατά προτίμηση ωμά κάποια λιπαρά (ζωικά λίπη, ελαιόλαδο, λάδι καρύδας, λιναρόσπορος), τα ροφήματα βοτάνων και ο ΚΑΦΕΣ (χωρίς βέβαια προσθήκη ζάχαρης).

Κεντρική ιδέα είναι η πρόσληψη σημαντικής ποσότητας πρωτεϊνών που προκαλούν το αίσθημα του κορεσμού και δεν «φορτώνουν» το σώμα με περιττές θερμίδες, μικρή κατανάλωση υδατανθράκων και αυξημένη πρόσληψη των λεγόμενων καλών λιπαρών, που μεταξύ άλλων θωρακίζουν την καρδιά.

Τα καλά νέα είναι ότι η Παλαιολιθική Δίαιτα έχει 3 επίπεδα.

Το καθένα διαρκεί 2 εβδομάδες και κάθε επίπεδο περιλαμβάνει έναν επιτρεπόμενο αριθμό ελεύθερων γευμάτων την εβδομάδα, όπου μπορούμε να τρώμε ό,τι θέλουμε (προφανώς και από τις απαγορευμένες τροφές της δίαιτας).

Το επίπεδο 1 επιτρέπει 3 ελεύθερα γεύματα την εβδομάδα.

Το επίπεδο 2 επιτρέπει 2 ελεύθερα γεύματα την εβδομάδα.

Το επίπεδο 3 επιτρέπει 1 ελεύθερο γεύμα την εβδομάδα. Οι ειδικοί συμβουλεύουν να επιλέγουμε αρχικά όποιο επίπεδο θέλουμε να ακολουθήσουμε και μετά το πέρας των 2 εβδομάδων να αλλάζουμε επίπεδο, ή να παραμένουμε στο ίδιο μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Ο Αμερικανός σταρ της country μουσικής, Τιμ ΜακΓκρόου, είναι επίσης ένας από τους διάσημους που έχουν εντρυφήσει στην Paleo Diet. Αυτή σε συνδυασμό με την έντονη σωματική άσκηση ανέστρεψαν μια αυτοκαταστροφική πορεία, γεμάτη από αλκοόλ και ναρκωτικά. Τον περασμένο Φεβρουάριο μάλιστα ο ΜακΓκρόου έδωσε συνέντευξη στο «Men’s Health», διαφημίζοντας τη μεταμόρφωση του, η οποία συμβολίζεται πια από ένα καλοσμιλεμένο six pack.

Δεν ξέρουμε αν σας πείσαμε. Εμείς πάντως θα πάρουμε το χρόνο μας. Θα θέλαμε έναν συνδυασμό του επιπέδου 1 με το επίπεδο 2 και το επίπεδο 3 για να τη δοκιμάσουμε. Λευτεριά τώρα στα… ελεύθερα γεύματα (θα αυξηθούν σε 6 σε αυτή την περίπτωση)! Έτσι, κάπου μπορεί να στριμωχθεί και το κουλούρι με το milko…