15 Νοεμβρίου 2021

Χαλάρωσε τα άγχη σου κάνοντας αυτές τις 5 ερωτήσεις στον εαυτό σου

Συχνά αντιμετωπίζουμε και αντιλαμβανόμαστε τις ανησυχίες μας ως αναπόφευκτες και επαπειλούμενες ακόμη και όταν αυτές έχουν ελάχιστες πιθανότητες να συμβούν.
Συχνά αντιμετωπίζουμε και αντιλαμβανόμαστε τις ανησυχίες μας ως αναπόφευκτες και επαπειλούμενες ακόμη και όταν αυτές έχουν ελάχιστες πιθανότητες να συμβούν.

Ένα πρώτο σημαντικό βήμα για να καταφέρει κανείς να «ξεγελάσει» τα άγχη του και να χαλαρώσει το μυαλό του είναι να αναγνωρίσει και να και να προκαλέσει τις αγχωτικές του σκέψεις. Συχνά αντιμετωπίζουμε και αντιλαμβανόμαστε τις ανησυχίες μας ως αναπόφευκτες και επαπειλούμενες ακόμη και όταν αυτές έχουν ελάχιστες πιθανότητες να συμβούν. Αν αντιγράψουμε τους τρόπους με τους οποίους καταφέραμε να ξεπεράσουμε προβλήματα στο παρελθόν είναι πολύ πιθανό ότι θα βοηθηθούμε στο να ξεπεράσουμε και τρέχουσες ή μελλοντικές προκλήσεις.

Σύμφωνα με τον γιατρό Δημήτριο Τσατίρη, εξειδικευμένο επιστήμονα στην αντιμετώπιση άγχους σε ανθρώπους με υψηλούς στόχους, η αίσθηση φόβου χαρακτηρίζει κάθε αγωνία που συνοδεύει ένα πιθανό μελλοντικό συμβάν. Αυτές είναι πέντε ερωτήσεις που μας προτείνει να κάνουμε στους εαυτούς μας προκειμένου να ξεπεράσουμε την τρομοκρατία του μυαλού μας….

1.Γιατί?...είμαι αγχωμένος

Αυτή ίσως είναι μια προφανής η ερώτηση, ωστόσο οι περισσότεροι από του αγχωμένους ανθρώπους δεν είναι σε θέση να απαντήσουν «γιατί» είναι αγχμένοι. Από τη στιγμή που θα διατυπωθεί το ερώτημα η συνήθης απάντηση είναι … «τα πάντα». Το να ξεχωρίσουμε και να διαπιστώσουμε ποιες πραγματικά είναι οι ανησυχίες μας είναι το πρώτο βήμα στη μείωση του άγχους. Το γιατί, θα μας βοηθήσει να ιεραρχήσουμε τα προβλήματά μας και να τα λύσουμε προσδίδοντας τη δέουσα σημασία σε καθένα από αυτά.

2.Ποιες είναι οι πιθανότητες να πραγματοποιηθούν οι φόβοι μας?

Αφού έχουμε ιεραρχήσει και αναγνωρίσει τις ανυσηχίες μας είναι καλό να σκεφτούμε πόσο πιθανό είναι αυτές να γίνουν πραγματικότητα, με απλά λόγια να συμβεί αυτό που φοβόμαστε. Συνήθως θεωρούμε ότι οι φοβίες μας είναι αναπόφευκτες και επαπειλούμενες όμως πραγματικά οι περισσότερες από αυτές έχουν εξαιρετικά χαμηλές πιθανότητες να συμβούν.

3.Τί μπορώ να κάνω για να μειώσω τις πιθανότητες να συμβεί αυτό που φοβάμαι?

Και δεδομένης της αξιολόγησης των πιθανοτήτων όταν κάποια ανησυχία μας έιναι πραγματικά πιθανό να συμβεί καλό είναι να σκεφτούμε ποια είναι τα έλλογα βήματα που πρέπει να κάνουμε ώστε να μειώσουμε ή και να εξαλείψουμε αυτή την πιθανότητα. Κάνοντας έλλογους συλλογισμούς και βήματα που είναι στις δυνατότητές μας βοηθάει πολύ στη μείωση του άγχους και την εξάλειψη του φόβου.

4.Ακόμη και αν εμφανιστεί το χειρότερο σενάριο, μπορώ να το αντιμετωπίσω?

Δυστυχώς υπάρχουν φορές που το χειρότερο σενάριο είναι αναπόφευκτο. Παρά τις προσπάθειές μας να μεριμνήσουμε και να αποφύγουμε το αρνητικό αποτέλεσμα, αυτό μπορεί να συμβεί. Σε αυτή την περίπτωση απλώς θυμηθείτε το παρελθόν… οι πιθανότητες είναι υπέρ σας σε ότι αφορά στο ενδεχόμενο να έχετε πάλι αντιμετωπίσει κάτι το ίδιο άσχημο. Αυτό από μόνο του σημαίνει ότι καταφέρατε να το αντιμετωπίσετε και είναι απόδειξη της ικανότητας και της αντοχής σας σε δύσκολες καταστάσεις.

5.Ποιο είναι το κόστος του άγχους?

Το να παίρνουμε υπολογίσιμα ρίσκα είναι από μόνο του ένας κίνδυνος, και αυτό ακριβώς συμβαίνει όταν εστιάζουμε στο τί μπορεί να πάει στραβά αντί να δούμε και την άλλη πλευρά του νομίσματος. Η συμπεριφορά της αποφυγής κοστίζει σε προσωπική πρόοδο και επιτυχία, γι αυτό καλό είναι να την αποφεύγουμε.

Σε κάθε περίπτωση αυτές οι πέντε ερωτήσεις δε θα λύσουν τον κάθε φόβο και αγωνία μας, ωστόσο μπορούν να βοηθήσουν να αναπτύξουμε μια πιο υγιεινή οπτική των προβλημάτων και των ανησυχιών μας. Και αυτό είναι σίγουρα μια καλή αρχή στην προσπάθεια μείωσης του άγχους!