19 Απριλίου 2019

Ποιά είναι τα 7 σπουδαία οφέλη της νηστείας στην υγεία μας, σύμφωνα με τους επιστήμονες;

Μια εξαιρετική ευκαιρία για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.-Aπό τη Madame de Coco
Μια εξαιρετική ευκαιρία για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.-Aπό τη Madame de Coco

Νηστεία... Η εκούσια ή ακούσια αποχή από τροφή.. Ένας όρος που χρησιμοποιείται από πολλούς λαούς για την εκούσια αποχή σε ορισμένες τροφές, κυρίως για θρησκευτικούς λόγους.. 

Η αλήθεια είναι ότι όλοι μας έχουμε ακούσει για "εκείνη"... Ανεξάρτητα όμως από το θέμα της πίστης, γνωρίζουμε πραγματικά τα οφέλη της στην υγεία μας;

Η νηστεία της Σαρακοστής είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Αποκλείεται η κατανάλωση κρέατος και συνήθως τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και τα ψάρια. Επιτρέπονται όμως τα θαλασσινά, οι πατάτες, το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα φρούτα.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο στο ιατρικό περιοδικό "Cell", η  νηστίσιμη διατροφή έκανε "επανεκκίνηση" στο πάγκρας  σώματος. Αυτό σημαίνει, ότι το συγκεκριμένο όργανο του σώματός μας μπορεί να αναγεννηθεί μέσω της νηστίσιμης διατροφής. Οι Αμερικανοί επιστήμονες, θεωρούν ότι τα ευρήματα είναι "δυνητικά πολύ συναρπαστικά", καθώς αποκαταστάθηκε η λειτουργεία του οργάνου που βοηθά στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, αντιστράφηκαν τα συμπτώματα του διαβήτη σε πειράματα που διεξήχθησαν σε ζώα.

Για τους επιστήμονες , τα ευρήματα ήταν "δυνητικά πολύ συναρπαστικά» και θα μπορούσαν να είναι "πάρα πολύ" ωφέλιμα, όπως αναφέρει το BBC. Σύμφωνα με την έρευνα, η νηστίσιμη διατροφή για να είναι αποτελεσματική θα πρέπει να διαρκέσει πέντε ημέρες. Θα πρέπει να ακολουθηθεί μια διατροφή χαμηλή σε πρωτεΐνες, χαμηλή σε υδατάνθρακες. Στη συνέχεια για 25 ημέρες, η σίτιση είναι κανονική.

Τα οφέλη της νηστείας στην υγεία, δεν περιορίζονται όμως μόνο στο πάγκρεας. Η αποχή από το κρέας και τα ζωικά λιπαρά συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα και τη μείωση του σωματικού βάρους. Η υψηλή κατανάλωση ξηρών καρπών και θαλασσινών αυξάνει την πρόσληψη μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, βελτιώνοντας έτσι το λιπιδαιμικό προφίλ. Η λειτουργία του έντερου αποκαθίσταται και καθώς και παρουσιάζεται βελτίωση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης.

Ο οργανισμός μας έχει ανάγκη από πρωτείνες λόγω αποχής από ζωικής προέλευσης τρόφιμα.  Μπορεί όμως να αναπληρωθεί με κατανάλωση σε όσπρια, σουσάμι, ταχίνι, μανιτάρια, θαλασσινά και ξηρούς καρπούς.

Γιατροί επισημαίνουν ότι ίσως κατά τη διάρκεια της νηστείας χρειάζεται λίγη περισσότερη προσοχή στην πρόληψη ασβεστίου, σιδήρου και βιταμινών B12 και D. Aυτές οι ανάγκες καλύπτονται αν λάβουμε υπόψην μας τα εξής...

Η βιταμίνη D βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου από το έντερο. Ο οργανισμός μας τη χρειάζεται για να έχει καλά αποθέματα ασβεστίου στον οργανισμό. Καθώς είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη, για να απορροφηθεί, απαιτείται η παρουσία λίπους στο γεύμα- χωρίς να χρειάζεται μεγάλη ποσότητα. Η επαρκής έκθεση στον ήλιο, είναι ικανή να εξασφαλίσει καλά επίπεδα βιταμίνης D, καθώς παράγεται από το δέρμα μας.

Νηστίσιμα τρόφιμα που είναι καλές πηγές ασβεστίου είναι τα ακόλουθα:

Mπρόκολο

Αποξηραμένα φρούτα (όπως τα σύκα και τα δαμάσκηνα)

Όσπρια

Ταχίνι – σουσάμι

Εμπλουτισμένα δημητριακά ολικής αλέσεως

Σόγια

Ξηροί καρποί

O σίδηρος είναι αναγκαίος για την καλή λειτουργία του οργανισμούς μας. Για να απορροφηθεί καλύτερα ο φυτικός σίδηρος, καλό είναι να συνοδεύετε τα ακόλουθα τρόφιμα, με πηγές βιταμίνης C (μπρόκολο, φράουλες, ακτινίδια, λαχανάκια Βρυξελλών, πράσινες πιπεριές, εσπεριδοειδή).

Τρόφιμα που είναι καλές πηγές σιδήρου

Όσπρια

Αποξηραμένα φρούτα

Σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Μύδια, στρείδια

Εμπλουτισμένα δημητριακά ολικής αλέσεως

Τρόφιμα κατάλληλα για την περίοδο της νηστείας, που είναι καλές πηγές βιταμίνης Β12, είναι τα εμπλουτισμένα  τρόφιμα - κυρίως δημητριακά ολικής αλέσεως.

Λαμβάνοντας υπόψην μας τα παραπάνω, η νηστεία, είναι μια καλή ευκαιρία για να:

1.αποτοξινώσουμε τον οργανισμό μας

2.ξεκουράσουμε το ήπαρ και το πεπτικό μας σύστημα

3.ελαττώσουμε τη χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια

4.μειώσουμε την αρτηριακή πίεση

5. βελτιωθεί η λειτουργία του εντέρου

6. μειωθεί η αρτηριακή πίεση

7. ισχυροποιηθεί το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Πηγές:

Cell press

Livingstrong.com